Program prevencije zlostavljanja djece
CAP (čit. kap; akronim od Child Assault Prevention – prevencija napada na djecu) program je program primarne prevencije zlostavljanja koji osnažuje djecu u sprječavanju napada od strane vršnjaka, napada nepoznate osobe (otmica) i napada od strane poznate odrasle osobe. Ovaj program nastoji integrirati najbolje izvore pomoći u zajednici kako bi se smanjila ranjivost djece i mladih na verbalno, fizičko i seksualno zlostavljanje.
Program se provodi prema naputcima Udruge roditelja Korak po korak, koji nam pružaju svu materijalnu i tehničku podršku.
Zlostavljanje djece vrlo je težak problem koji uzrokuje brojne teške posljedice na njihov razvoj. Izloženost djeteta fizičkom, emocionalnom ili seksualnom zlostavljanju predstavlja traumatsko iskustvo koje ostavlja duboke ožiljke.
CAP program poučava djecu njihovim elementarnim pravima da budu sigurna, jaka i slobodna. Informira ih o tome kako prepoznati opasne situacije i poučava strategijama kojima će povećati svoju sigurnost i na taj način smanjuje njihovu ranjivost.
U program su uključena djeca u godini pred polazak u školu (predškolci). U našim vrtićima program se provodi od 2014. godine, s educiranim timovima (3 tima po tri osobe).
Program se izvodi u 3 koraka: predavanje za sve osoblje vrtića, predavanje za roditelje i radionice za djecu.
U radionicama za djecu koristi se igranje uloga, pokazivanje modela ponašanja koja djecu osnažuju i pruža se mogućnost vježbanja tih novih ponašanja.
Radionicu izvode tri posebno obučene osobe. Koristeći igranje uloga i vođene grupne diskusije, djecu se uči prepoznati potencijalno opasne situacije i učinkovito koristiti različite mogućnosti.
Nakon uvodnog razgovora o osnovnim pravima svakog djeteta da bude sigurno, jako i slobodno, slijede 3 igrokaza u kojima se predstavljaju najčešće situacije zlostavljanja koje bi djeca mogla susresti:
- vršnjak nasilnik protiv djeteta (bulling),
- nepoznata odrasla osoba protiv djeteta (pokusaj otmice)
- poznata odrasla osoba protiv djeteta (seksualno zlostavljanje)
Svaki se igrokaz igra dva puta: prvi puta, netko od CAP tima opisuje dijete kojem nedostaju vještine za prevenciju napada. Slijedi grupna diskusija gdje se razmatra mogućnosti koje potencijalna žrtva ima. Igrokaz se potom ponavlja, ali ovaj puta kao „uspješna priča“ u koju su uključene vještine koje su djeca upravo naučila. Djeci se daje mogućnost sudjelovanja u ulozi podržavajućih vršnjaka kako bi uvježbala nova ponašanja.
Što konkretno djeca uče u CAP programu?
- da jasno i glasno kažu NE onome tko ih pokušava ugroziti
- da u opasnosti pobjegnu na najbliže sigurno mjesto
- da viču što glasnije mogu i ne prestaju dok nisu sigurna
- traže pomoć odraslih u koje imaju povjerenje uvijek kad se osjećaju nesigurno, zaplašeno, uznemireno nečijim ponašanjem i da to nije tužakanje
- da traže pomoć vršnjaka
- da budu uvijek na sigurnoj udaljenosti kad razgovaraju s nepoznatim osobama
- da nikad ne prihvaćaju poklone, obećanja, ponude za uslugu koja zahtijeva od njih ulazak u auto ili stan nepoznate osobe
- da jasno razlikuju dobre i loše tajne
- da ako ih neznanac uhvati pokušaju ga zbuniti udaranjem u osjetljive dijelove tijela (prepone, potkoljenica, gornji dio stopala), maknuti mu ruku s usta snažnim povlačenjem za mali prst u suprotnom pravcu
- da se ne upuštaju sami u potragu za neznancem već da nastoje što bolje zapamtiti kako je izgledao i o tome obavijestiti odrasle
- ako ih poznata odrasla osoba plaši i zbunjuje svojim zahtjevima, osobito ako traži da to ostane «naša mala tajna», nikako o tome šutjeti već reći odraslima kojima vjeruju i govoriti im o tome sve dok to ne počnu vjerovati