Dana 27. rujna održana je javnozdravstvena tribina na temu “Mentalno zdravlje djece i neurorazvoj u digitalno doba” u Dvorani Gospe Sinjske. Tribina je okupila stručnjake različitih profila iz područja dječje i adolescentne psihijatrije, psihologije, neurologije, školske medicine, logopedije i rehabilitacije.
Predavači:
- Ljiljana Gulić, dr. med., specijalist psihijatrije, subspecijalist dječje i adolescentne psihijatrije (Klinika za dječje bolesti Zagreb)
- Nataša Kekez Vrgoč, prof. psihologije (Klinika za dječje bolesti, KBC Split)
- Marina Milošević, dr. med., spec. neurologije, subspecijalist neuroimunologije (Klinika za neurologiju, KB Sveti Duh)
- Ivna Tomašević-Runje, dr. med., spec. školske medicine (Ambulanta školske medicine NZJZ SDŽ – Ispostava Sinj)
- Tajana Matković, mag. logoped (OŠ Ivana Mažuranica, Obrovac Sinjski)
- Andrea Tomašević, mag. rehab. educ. (naša djelatnica), s izlaganjem na temu “Ekranizam ili poremećaj iz spektra autizma?”
Dvorana je bila ispunjena zainteresiranim odgojno-obrazovnim djelatnicima, roditeljima i širom javnošću. To potvrđuje važnost i aktualnost teme, kao i potrebu za daljnjim javnozdravstvenim osvještavanjem zajednice.
Stručnjakinje su ukazale na problem 21. stoljeća vezan uz sveprisutnu digitalizaciju i njezin snažan utjecaj na djecu i mlade. Od predškolske do adolescentne dobi objašnjeno je na koji način digitalni sadržaji i ekrani mogu imati i pozitivne, ali i izrazito negativne posljedice.
Posebno je istaknuto:
- kod djece predškolske dobi, ekrani negativno utječu na ranu komunikaciju i socijalnu interakciju,
- kod djece u dobi 0 – 24 mjeseca, ekrani se uopće ne preporučuju jer mogu ostaviti trajne posljedice na emocionalni i komunikacijski razvoj,
- istraživanja pokazuju da se kod djece 2 – 6 godina koja koriste ekrane u većoj mjeri češće pojavljuju razvojne teškoće, osobito poremećaji pažnje i hiperaktivnosti.
Zaključci su bili:
- Prekomjerno korištenje digitalnih tehnologija može usporiti ili narušiti optimalan razvoj djeteta, osobito u ranim godinama.
- Ključno je razlikovati razvojne poremećaje od ponašanja uvjetovanih pretjeranom izloženošću ekranima.
- Potrebno je sustavno raditi na edukaciji roditelja i odgojno-obrazovnih djelatnika o odgovornoj upotrebi digitalnih sadržaja.
- Multidisciplinarni pristup i suradnja zdravstvenog i obrazovnog sektora od presudne su važnosti za očuvanje mentalnog zdravlja djece i mladih