Dragi roditelji,
ove godine u sklopu provedbe istraživanja “Potrebe i očekivanja roditelja djece rane i predškolske dobi u odnosu na dječji vrtić“ dobili ste priliku iskazati svoje mišljenje, zadovoljstvo i stav vezano za vrtić koji Vaše dijete pohađa. Vaše mišljenje nam je od iznimne važnosti kako bismo mogli poboljšati kvalitetu pružanja usluge u našem vrtiću, na obostrano zadovoljstvo, a posebice Vaše (i naše) djece.
Primijetili smo čitajući Vaše komentare da Vam pojedini pravni i drugi akti koji reguliraju predškolski odgoj možda nisu jasni stoga bismo se željeli osvrnuti na neke od Vaših komentara i dati vam obrazloženja nekih nejasnoća koje smo uočili.
Vodeći se mišljenjem da je informirani roditelj najbolji partner i suradnik, ovo su neki od odgovora za koje smatramo da smo Vam dužni dati!
Postavljeno pitanje Vama glasilo je:
Navedite u kratkim crtama što biste promijenili odnosno što je potrebno unaprijediti za poboljšanje usluge?
| VAŠ KOMENTAR/SUGESTIJA | NAŠ ODGOVOR |
| Smanjiti broj djece u skupini i približno izjednačiti dob djece u istoj skupini | Broj djece u odgojnim skupinama regulira se Državnim pedagoškim standardom predškolskog odgoja i naobrazbe (2008. god.). Dječji vrtić „Bili cvitak“ već duži niz godina pokušava ostvariti uvjete koje propisuje standard, no zbog prevelikog broja prijava za upis koje svake godine bivaju sve veće, taj cilj nije jednostavno ostvariti. No, bez obzira na sve veću potražnju za smještajem djece u vrtiće, trudimo se svake godine sve više uskladiti normative s propisanim standardom. Izjednačavanje broja djece u skupinama sukladno standardu rezultiralo bi većim listama čekanja na upis odnosno većim brojem djece koja nisu obuhvaćena predškolskim odgojem i obrazovanjem.
Što se tiče dobi djece u skupinama, brojna znanstvena istraživanja iz područja ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja ukazala su na dobrobiti dobno mješovitih skupina, potičući generacijsku solidarnost i toleranciju, istovremeno potičući „starije“ da skrbe o „mlađima“ i „mlađe“ da uče od „starijih“. Kako se naša ustanova trudi svojim korisnicima usluga osigurati suvremene i najrecentnije odgojne metode vodeći se suvremenim spoznajama, odluka o mješovitim odgojnim skupinama bila je najbolji oblik usluge koji djetetu možemo pružiti u našoj ustanovi. |
| Da dijete u vrtiću ima jedan strani jezik (engleski) i da je to uključeno u 10h program.
|
Cjelodnevni program ranog učenja engleskog jezika uveli smo od pedagoške godine 2023./2024. u naše vrtiće te sukladno interesu roditelja isti se organizira u našoj ustanovi. Kako bi se program ranog učenja engleskog jezika uopće mogao uvesti u naš vrtić prvo ga je potrebno verificirati u nadležnom ministarstvu i imati dovoljan broj educiranih djelatnika za njegovu provedbu. Upravo zbog deficita educiranih odgojitelja koji su prema zakonskim odredbama jedini u mogućnosti provoditi ovaj program, on ne može biti omogućen u svim desetosatnim programima. Također, benefiti učenja stranog jezika vidljivi su i preporučljivi u vrtićkoj dobi (3./4. godine do polaska u školu), dok se za jasličke skupine isti ne preporučuje zbog važnosti usvajanja materinskog jezika. |
| Definitivno da djeca više od 50% vremena provode vani na zraku (penjanje na stabla, šetnje šumom, vrtlarenje, branje plodova, izrada predmeta… | Što se tiče sugestije da djeca više od 50 % vremena provode vani na zraku s istom se slažemo i ne slažemo. Naime, boravak djece na zraku uvjetovan je vremenskim prilikama. Sigurnost djece tijekom boravka u predškolskoj ustanovi na prvom nam je mjestu. Odgojitelj kao stručna i kvalificirana osoba procjenjuje svakodnevno koliko je boravak na otvorenom siguran za djecu. Svaki odgojitelj se trudi, procjenjujući individualne sposobnosti djece i mogućnosti, osigurati djetetu kvalitetan boravak na otvorenom kako bi se djetetove motoričke sposobnosti optimalno razvile. No, kao i za sve ostalo, potrebna nam je i vaša suradnja. Ne možemo očekivati da će se dijete u vrtiću „penjati na stabla“ prvenstveno iz sigurnosnih razloga, a pogotovo ako dijete kod kuće ne provodi slobodno vrijeme s roditeljima na otvorenom „penjući se na stabla.“ Primjera vrtlarenja, izrade predmeta, branja plodova imamo pregršt, dovoljno je samo upitati odgojitelja na konzultacijama da Vam pokaže koje su se sve aktivnosti provodile tijekom godine u skupini Vašeg djeteta. Sažetak svih aktivnosti prema odgojnim skupinama obuhvaćen je i u izvješću o radu vrtića na kraju svake pedagoške godine te javno objavljen na našim web stranicama. |
| Zdravija i raznolikija prehrana | Prehrana u vrtiću nam je izuzetno važna. Jelovnike za svaki mjesec izrađuju zdravstveni voditelji zaposleni u vrtiću koji prema najnovijim smjernicama nadležnog ministarstva i sukladno kalorijskim i nutritivnim normativima posebnu pažnju posvećuju da svaki obrok djeci u vrtiću bude zadovoljavajući. Iste jelovnike redovito kontrolira Nastavni zavod za javno zdravstvo Splitsko-dalmatinske županije i prema njihovim ispitnim izvještajima naši jelovnici ostvaruju izvrstan rezultat. Naravno, zdravstveni voditelji su na raspolaganju roditeljima za bilo kakav upit i objašnjenje vezano za izradu jelovnika. U vrtiću osiguravamo raznovrsne, sezonske i domaće namirnice koje su zdrave i svježe, a jelovnici su dostupni javno na oglasnim pločama i web stranici. |
| Veliki broj djece u odnosu na članove stručne službe | Također nam je iznimno jasno o čemu govorite i trudimo se maksimalno osigurati svakom djetetu dodatnu skrb i pažnju naših stručnih suradnika. Deficit pojedinih zanimanja poput pedagoga, logopeda, psihologa i edukacijskih rehabilitatora problem je u cijeloj našoj državi. Vrtić je nekoliko puta objavljivao natječaje tražeći dodatne stručne suradnike (posebice logopeda kojeg nemamo u vrtiću), ali nažalost istog još nismo pronašli što ne znači da odustajemo od potrage. Velikim proširenjem vrtićkih kapaciteta tijekom posljednjih nekoliko godina potreba za pojačanjem u vidu stručnih suradnika postaje sve više evidentna. Očekujemo u skorije vrijeme da će se taj problem riješiti. |
| Bolja komunikacija s roditeljima, rano otkrivanje logopedskih poteškoća i upućivanja na ispravljanje, kvalitetniji rad zdravstvene službe (sprječavanje prijenosa infekcija, edukacije roditelja i odgojitelja, kontrola pripreme jela…) | Uvijek se trudimo pružiti roditeljima što više prilika za komunikaciju (a ovo je ujedno jedna od njih). Svaki naš djelatnik dužan je i nastoji s roditeljima uspostaviti partnerski odnos kojeg karakterizira kvalitetna dvosmjerna komunikacija. Potičemo naše odgojitelje da uvedu termine konzultacija za roditelje (a ne prijenos informacija „s vrata“, a stručne službe su uvijek dostupne u savjetovalištu u vrtiću Maslačak – prema svom radnom vremenu – kontakti i informacije dostupni su na oglasnim pločama i web stranici).
Što se tiče uočavanja i prepoznavanja određenih odstupanja (govorno-jezičnih i drugih), o istome se itekako vodi posebna briga tijekom provedbe inicijalnih razgovora za upis djeteta u vrtić. Stručni tim savjetuje roditelje da djecu odvedu na vrijeme, sukladno dobrobitima rane intervencije, kod različitih stručnjaka i zatraže pomoć i mišljenje. Istovremeno, unutar same ustanove, stručni suradnici trude se osigurati svakom djetetu s obzirom na njegova odstupanja, dodatnu skrb i procjenu. No, važno je napomenuti da je suradnja roditelja kod takvih slučajeva od ključne važnosti. Bez Vaše suradnje ne možemo vam pomoći. Što se tiče zdravstvene skrbi (ali i ostalih oblika skrbi u vrtiću) više se možete informirati u javno dostupnom Sigurnosno-preventivnom i zaštitnom protokolu na web stranici našeg vrtića kojeg se moraju držati svi naši djelatnici, kao i korisnici usluga. Stručni suradnici, uključujući i zdravstvene voditelje, tijekom godine organiziraju radionice, predavanja i sastanke za roditelje kao što sudjeluju na sastancima odgojnih skupina na poziv odgojitelja. No, odaziv roditelja varira, ovisno o njihovom interesu i mogućnostima dolaska. |
| Nemam zamjerki osim proširenja kapaciteta kako bi sva djeca bila zbrinuta u jaslice | Cilj svake predškolske ustanove odnosno svake jedinice lokalne samouprave zasigurno je upis sve zainteresirane djece. Međutim, upis sve djece jasličke dobi gotovo je neostvariv. Uzimajući u obzir brojke na europskoj razini, obuhvaćenost djece predškolskim odgojem i obrazovanjem za djecu od 1. do 3. godine je 33%. Dobrobiti upisa djece u jaslice za dijete nisu brojne. Naime, upis djeteta u jaslice isključivo su potreba (zaposlenih) roditelja. Vodeći se istraživanjima razvojne psihologije i benefita upisa djece u jaslice, svi stručnjaci sugeriraju roditeljima, ako za to nemaju potrebu, da to ne čine.
S druge pak strane, upis djece u vrtić od 3. godine do polaska u osnovnu školu pokazao je brojne prednosti i dobrobiti za dijete. Stoga ne čudi ni činjenica da je prema europskim statistikama upis djece u vrtić od 3. godine do polaska u osnovnu školu premašio 90 %. Naša ustanova ne zaostaje za tim brojkama i time se ponosimo. Veliki smo zagovaratelji upisa sve djece vrtićke dobi u vrtić, ali ne slažemo se s upisom sve djece u jaslice. Dobrobit djece nam je na prvom mjestu i premda se trudimo udovoljiti potrebama roditelja, uvijek ćemo dobrobit djece staviti ispred njih. |
| Uvjet o dobi za upis u jaslice ili vrtić, time više što u Sinju nema privatnog vrtića pa djeca rođena iza 31.8. ne ostvaruju pravo upisa jer nemaju dob za neki program | Razumijemo Vašu zabrinutost zbog dobnog ograničenja upisa djeteta u vrtić. Naime, sukladno Zakonu o predškolskom odgoju i obrazovanju, pedagoška godina traje od 1.9. do 31.8., a sukladno uvjetima u predškolskim ustanovama i Statutu, kao i u većini predškolskih ustanova u našoj državi, nužno je da dijete napuni godinu dana do 31.8. tekuće godine kako bi ostvarilo uvjete za upis. Datum mora biti određen, kao što je primjerice datum za polazak djece u osnovnu školu određen (do 1.4.). |
| Smatram da za unapređenje bilo kakvih usluga vrtić ne bi trebao biti besplatan | Odluku o besplatnom vrtiću donosi Gradsko vijeće na prijedlog gradonačelnika. Premda je ta odluka zasigurno donesena u najboljoj namjeri da se građanima financijski olakša, ona je također za sobom donijela neke probleme u smislu većeg interesa roditelja za upis djece u vrtić (a koji možda nemaju tu potrebu) i time većim listama čekanja. S obzirom na gore spomenute upitne benefite pohađanja jaslica za djecu, možda bi gradsko vijeće trebalo razmisliti o naplaćivanju usluga za boravak u jaslicama. |
| Premještanje djeteta iz Nikolina u Maslačak od 9.mjeseca i ponovna prilagodba | Svake godine tijekom obnova upisa roditelji imaju pravo zatražiti premještaj djeteta iz programa u program ili vrtića u vrtić, a koji će im se, ako ispunjavaju sve uvjete, odobriti od nove pedagoške godine (od 1.9.). Međutim, kako svaki naš vrtić nema jasličke skupine, stručni tim vrtića u dogovoru s Povjerenstvom za upise, raspoređuje djecu koja prelaze iz jaslica u vrtić od sljedeće pedagoške godine prema njihovom mjestu stanovanja. Naime, uvijek se trudimo osigurati djeci pohađanje vrtića što bliže njihovoj adresi stanovanja. Potrebno je uzeti u obzir i školu koju će ta djeca pohađati i vršnjake s kojima će se družiti (unutar i van vrtića). Što se tiče ponovne prilagodbe, roditelji moraju biti svjesni da je svako dijete individua koja prolazi adaptacijski period drugačije i sva djeca, nakon prekida (bez obzira mijenjaju li vrtić/skupinu/odgojitelja) iznova prolaze adaptaciju. To je normalna i očekivana pojava. Iskustvo s upisa u vrtić prethodnih godina pokazalo je da roditelji pristaju na pohađanje djece jasličkih skupina bez obzira na adresu vrtića, no kada ta djeca prelaze u vrtićke skupine, ona se raspoređuju tamo gdje „pripadaju“ prema mjestu stanovanja kako bi djeca koja prema adresi stanovanja pripadaju tom vrtiću mogla pohađati vrtić blizu svoje adrese. Ima li smisla da djeca od 4. godine koja žive kod Maslačka pohađaju Nikolino, a djeca koja žive kod Nikolina pohađaju vrtić Maslačak? Razumijemo Vašu brigu, ali je potrebno da svi imamo više razumijevanja jedni za druge te da biranje vrtića ne ovisi samo o Vašim željama već i o potrebama mještana koji žive u blizini tog objekta. |
| Da tete budu više posvećene pripremama predškolaca za školu | Pripreme predškolaca za školu regulirane su zakonskim odredbama. U godinu pred polazak u školu pripreme predškolaca za školu su 250 sati. Djeca uključena u vrtićke programe od početka pedagoške godine puno više od te satnice provedu u pripremama za školu. Djeca dobiju radne listove koje relativno brzo ispune, no roditeljima treba biti jasno da pripreme za školu ne započinju u godinu pred polazak u školu. Priprema za školu počinje od prve godine djetetova života i to od kuće. Kako bi dijete ovladavalo svim predvještinama potrebnima za upis u školu, ono od svog rođenja mora biti za to pripremano. Dijete prije polaska u školu prije svega mora biti samostalno, ovladavati elementarnim higijenskim navikama, kulturnim ophođenjem, znati se obući, obuti, jasno izraziti svoje mišljenje, svoje potrebe i sl. Potom možemo razgovarati o njihovom predznanju odnosno „školskim“ predvještinama koje uključuju glasovnu sintezu, analizu, predmatematičke vještine, razvijenu finu motoriku, hvat olovke i sl. (svi savjeti dostupni na našoj web stranici). Dijete koje nije izloženo ekranima u ranoj dobi, koje u slobodno vrijeme boravi na otvorenom u različitim aktivnostima razvijajući grubu i finu motoriku, koje „čita“ slikovnice i sl. neće trebati neku organiziranu pripremu za školu. To dijete vrlo brzo i bez problema (prirodno) usvaja sadržaje za predškolce i veseli se tim zadatcima. U vrtiću nema ekrana, odgojitelji strpljivo čekaju prije izlaska na dvorište da se dijete pokuša samostalno obuti, obući, a interveniraju isključivo ako procijene da trebaju, u vrtiću učimo da se djeca služe priborom za jelo, a svakodnevne aktivnosti osmišljene su tako da u potpunosti razvijaju djetetove kompetencije. Suradnja dakle s roditeljima i ono što dijete radi i čemu je izloženo kod kuće odigrava krucijalnu ulogu u pripremi za školu. Samo suradnjom možemo postići optimalan rezultat. Ne možete očekivati da će odgojitelj u godinu pred polazak u školu moći „naučiti“ dijete svim vještinama koje je ono trebalo znati i ovladavati puno ranije. Školifikacija predškolskog sustava nikada nije dala rezultate. Što Vam znači da Vam dijete zna napamet abecedu ako ne zna obuti svoje papuče ili skinuti svoju jaketu? |
| Sistem bodovanja i pravo prednosti pri upisu!!! | Pravo prednosti pri upisu regulirano je Zakonom o predškolskom odgoju i obrazovanju – čl. 20., a svaka jedinica lokalne samouprave dužna je ispoštovati odredbe tog Zakona i zadane prioritete prednosti pri upisu i prema njima donijeti sistem bodovanja. Nije odluka jedinice lokalne samouprave (a pogotovo vrtića) što će se bodovati, a što neće. Dapače, kako bismo što više i pravednije proveli postupak bodovanja i ostvarivanja prednosti pri upisu, odlučili smo da će prednost (uz jednak broj bodova) imati djeca koja su već bila na listama čekanja (koja duže čekaju) na upis. Svake se godine trudimo što jasnije i transparentnije objaviti rezultate upisa, informirajući javnost o postupku bodovanja i zakonskim regulativama, no i dalje velik broj građana nije upućeno u osnovne zakonske regulative predškolskog odgoja odnosno upisa u predškolske ustanove. Zbog svoje neinformiranosti smatraju da se upisima manipulira, iskazuju nezadovoljstvo i otvoreno iste kritiziraju. Nažalost, velik broj djece i dalje ostaje neupisan (u jasličke skupine!), no na vrtiću nije da procjenjuje koliko su zakonske odredbe prednosti pri upisu dobre ili loše, već da ih provodi. |
| Više radionica i aktivnosti s roditeljima, open day upoznavanje s prostorom i odgojiteljima prije polaska u vrtić ili početka pedagoške godine, predavanja gostujućih stručnjaka | Sve su ovo divne ideje koje svakako imamo na umu prilikom izrade naših godišnjih planova i programa te Vam zahvaljujemo na njima! To su realna očekivanja i odlične sugestije koje možemo realizirati. |
| Smatram da bi bilo dobro kada bi djeci s teškoćama u razvoju bili dostupni u vrtiću logoped, rehabilitator i psiholog. Također ne bi bilo loše kada bi postojale senzorne sobe za djecu s poteškoćama kao i skupine posebno oformljene za rad s njima. Zbog sve većeg broja djece s poteškoćama smatram da bi u budućem radu osnivač trebao razmišljati da neki od ponuđenih vrtića ili barem skupina unutar vrtića bude specijaliziran i prilagođen njihovim potrebama. | Ova tema je iznimno važna i kompleksna te Vam ovom prilikom ukazujemo da se slobodno obratite za razgovor o ovakvim temama uživo sa stručnim suradnicima u vrtiću.
Inkluziju držimo iznimno važnom za razvoj svakog djeteta predškolske dobi. Trudimo se svakom djetetu (s teškoćama i bez) osigurati najbolju moguću skrb koju mogu dobiti u našoj ustanovi, no važno je naglasiti da predškolska ustanova nije i ne može biti rehabilitacijski centar. Za to postoje posebne ustanove i stručnjaci koji rade terapijski s djecom. Premda se promiče individualni pristup svakom djetetu i prilagođavanje aktivnosti sukladno mogućnostima djece, ne možete očekivati od odgojitelja da provodi rehabilitacijski/terapijski rad s djecom. Uloga predškolske ustanove je pružiti odgoj i obrazovanje u „vrtićkim“ uvjetima, uvjetima koje obrazovne ustanove mogu pružiti, a bilo kakvi posebni uvjeti rada ulaze u domenu drugih ustanova i stručnjaka. Slažemo se da djeci treba osigurati logopedsku, psihološku i rehabilitacijsku podršku, ali uloga stručnih suradnika tih profila u vrtiću primarno je suradnja s odgojiteljima. Za bilo kakav dodatni terapeutski i rehabilitacijski rad odgovorni su drugi sustavi (s kojima predano surađujemo u svrhu ostvarivanja osobne, emocionalne i socijalne dobrobiti za dijete). |
| Problematična djeca i njihovo ponašanje i utjecaj na drugu djecu | I „problematična“ djeca kako ih vi nazivate su djeca kojima treba jednaka skrb i pomoć kao i drugoj djeci. Stručni suradnici i odgojitelji prilikom identifikacije djece s određenim nepoželjnim ponašanjima prvo provode plan opserviranja djeteta i onda nakon kratkog vremena pozivaju roditelje na savjetodavni razgovor gdje predlažu metode koje će ublažiti nepoželjna ponašanja djeteta. Ako se roditelj ne pridržava savjeta ili odbija suradnju s vrtićem, a vrtić procjeni da djetetovo ponašanje ugrožava njega i drugu djecu u skupini, vrtić može djetetu ograničiti boravak u svrhu zaštite druge djece, a roditelja, prema Obiteljskom zakonu, prijaviti nadležnoj ustanovi za socijalnu skrb.
U praksi se uvijek trudimo da te mjere ne koristimo te da otvorenim dijalogom i suradnjom s roditeljem pomognemo djetetu. |
| Da se djeca u vrtiću educiraju o lijepom ponašanju zbog velikog verbalnog nasilja u školama, ružnog ponašanja i izražavanja | Jako dobra sugestija i moramo se „pohvaliti“ da na tome intenzivno radimo o čemu svjedoči brojna pedagoška dokumentacija u kojoj su zabilježeni brojni primjeri aktivnosti i projekata koji se bave ovim tematikama. Uz to, u vrtiću provodimo CAP program (Program za prevenciju nasilja) koje svake godine kroz radionice s djecom predškolcima, ali i sastanke s roditeljima, osvještavamo djecu i roditelje o oblicima nasilja i kako se nositi s istima. (O CAP programu možete više informacija pronaći na našoj web stranici). Mjesto smo nulte tolerancije na svaki oblik nasilja, a učestalo razgovaramo s roditeljima na temu ograničavanja neprimjerenih sadržaja na Internetu ili televiziji djeci predškolske dobi koji izazivaju strah i nepoželjna ponašanja. |
| Radionice za roditelje sa stručnom službom bar 2 puta tijekom godine | Svake godine se održavaju više od dvije radionice/predavanja stručne službe za roditelje te su isti uvijek najavljeni na oglasnim pločama. Naravno, trudimo se da vam osiguramo i više! |
Bilo je mnogo pozitivnih komentara i pohvala, naročito na rad odgojitelja, zbog čega smo posebno sretni! Naravno, dosta komentara odnosilo se na poboljšanje materijalnih uvjeta rada što se trudimo svake godine poboljšati. U svakom slučaju, nadamo se da su Vam dani odgovori na pojedine nedoumice pomogli, a ako nisu, obratite nam se za razgovor i potražite dodatne informacije na našoj web stranici: https://bilicvitak.hr/
Hvala Vam još jednom, Vaše povratne informacije itekako su nam koristile, a sugestije koje budemo mogli, definitivno ćemo uvažiti. Samo suradnjom i otvorenim dijalogom možemo učiniti da nam djeca budu sretnija i zadovoljnija te da odrastaju bezbrižni uz svoj puni potencijal!